Burn it in in plaats van out

Leerkracht:

Enthousiast, vol overgave. Leerkracht bén je!
Elke dag weer voor de klas, Enthousiast, vol overgave!
Elk kind een speciale plek, Je bent er voor ze!
Enthousiast, vol overgave. Leerkracht bén je!

Dit gedicht heb ik geschreven ter gelegenheid van de dag van de leerkracht toen ik nog adjunct-directeur was. Het blijft me elke keer opnieuw inspireren. Het wordt ook de eerste pagina van mijn boek “Op WEG met de Leerkracht APK; de Actieve Professionele Kans op WEG naar Werkplezier, Enthousiasme en Geluk.”

Elke dag opnieuw sta je voor de klas. Steeds opnieuw enthousiast om jouw kinderen zo  veel mogelijk te leren. Toen je begon leek je enthousiasme niet te remmen. Vol passie stortte jij je op je eerste baan. Het waren lange dagen, maar dat maakte niet uit. Zelfs in het weekend was je bezig met het in elkaar knutselen van je handvaardigheid-ideeën. Om nog maar niet te spreken van de voorbereidingen voor de lessen van de volgende dag en het corrigeren van gemaakt werk. Energie had je volop. ’s Avonds thuis vertelde je wat je allemaal had meegemaakt. Welke kinderen ervoor gezorgd hadden dat je in een deuk gelegen had. Of van het kind dat zo hard gevallen was. Elke dag anders, jaar in jaar uit. En je bleef enthousiast. Vol overgave legde jij keer op keer de sommen uit en leerde je kinderen lezen. Elk jaar opnieuw een nieuwe klas, met weer nieuwsgierige ogen die op jou gericht waren. Soms wat afwachtend, maar over het algemeen vol vertrouwen, want van jou konden ze veel leren.

Jij bént die leerkracht. Die enthousiast, vol overgave elke dag opnieuw voor jouw kinderen klaar staat. In al die jaren hebben  alle kinderen een speciaal plekje in jouw hart veroverd. Het ene kind had af en toe een aai over zijn bol nodig, het andere moest je regelmatig toespreken, weer een ander had moeite met de tafeltjes en er waren er ook die uitblonken in gym of schitterende spreekbeurten maakten. Al die jaren heb je kunnen genieten en was je vol passie.

Leerkracht ben je vanuit een soort roeping geworden. Ga er maar aan staan. 30 of meer kinderen onder je hoede nemen. Thuis heb je met 2 of 3 vaak je handen al vol.

Ja hoor… leerkracht word je niet, maar leerkracht bén je.
Maar nu … lijk je je enthousiasme te verliezen. Hoe kan dat nu? Die kinderen hebben toch nog steeds allemaal hun ‘eigen’aardigheden. Je houdt nog steeds van knutselen. Is het de sleur? Zijn het de veranderingen die te snel gingen?

Vroeger hield je ook al lijsten bij met vorderingen van leerlingen. Jeetje … dat was nog eens een werk. Toen waren er nog geen computers die gemiddelden uitrekenden. Ook andere dingen werden geschreven. Brieven konden nog getypt worden, maar als je geen correctielint had, moest het soms wel een paar keer opnieuw. Hoezo tijdrovend en tijdverspilling?

Nu heb je gelukkig de computer. Een onmisbaar mispunt wordt deze ook wel eens genoemd. Maar zou je terug willen naar vroeger? Vergelijk vroeger maar eens met nu en ben eerlijk naar jezelf. Zou jij nog terug willen?

En wat betreft de vervelende dingen. Schrijf ze eens op.

Toen ik directeur was van een basisschool hebben wij groepsdynamisch onderwijs ingevoerd. We zijn met de hele school begonnen om alle vervelende dingen op te schrijven en deze te verbranden in een vuurkorf. Daarna konden  we een nieuwe start maken. Ook jij kunt dat doen. Dit is het begin van de WEG naar Werkplezier, Enthousiasme en Geluk.

Dus burn-it en voorkom zo een burn-out.

Is jouw glas daarna nog steeds half leeg, of raakt het halfvol?

 

2 Reacties

  1. creativemoves
    Ik ben het helemaal eens met dit bericht. De druk op leerkrachten is heel groot. Voorkomen is beter dan genezen!
  2. creativemoves
    Dank je wel, Jan, voor je reactie.

Geef een reactie